تفلیس

تفلیس، پایتخت گرجستان، یک شهر بزرگ و پهناور و ترکیبی از آثار باستانی و معماری مدرن است. خیابان‌های اصلی این شهر شلوغ و پرترافیک هستند.

 

خیابان‌های قدیمی، پرپیچ و خم هستند و به کوچه‌های کوچک منتهی می‌شوند. هم زندگی سنتی و هم زندگی شهری و امروزی را می‌توانید در گوشه و کنار این شهر ببینید. تفلیس جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که برای سر زدن به همه‌ آن‌ها باید چندین روز وقت بگذارید.

 

بهترین زمان سفر به تفلیس بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارچ تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

 

تفلیس

 

بهترین زمان سفر به تفلیس در طول فصل بهار است؛ زمانی که هوا خیلی گرم یا سرد نیست. ممکن است در ماه‌های اخیر بهار، تفلیس شاهد بارش‌های پراکنده باشد

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که چتر و بارانی نیز به همراه داشته باشید. ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد)، پر باران‌ترین ماه فصل بهار است

 

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

 

تفلیس

 

 

دمای میانگین در فصل تابستان در محدوده ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. بنابراین بازدید در این زمان از تفلیس با گرمایی مطلوب همراه است. بیشتر اقامتگاه‌های تفریحی در تفلیس و گرجستان در طول تابستان، پر از گردشگر است. در نظر داشته باشید مناطق ساحلی در این زمان از سال، با سطح رطوبت بسیار بالایی مواجه هستند.

 

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

تفلیس

 

شهر تفلیس در پاییز مملو از بارش‌های فراوان، درختان چند رنگ و زمین‌های پوشیده‌شده از برگ درختان، است. پاییز، پر بارش‌ترین فصل سال است؛ پس اگر در این زمان به تفلیس سفر می‌کنید، حتما لباس‌هایی که زود خشک می‌شوند و چتر به همراه داشته باشید. تا پایان ماه اکتبر (اوایل آبان)، هوا سردتر و باران‌ها بیشتر می‌شوند.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

تفلیسهوا در طول ماه‌های زمستانی در تفلیس، معمولا بسیار سرد است. دمای میانگین در محدوده ۲ تا ۶ درجه سانتی‌گراد متغیر است (شب‌ها حتی سردتر هستند و دما به صفر درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد). در زمستان بارش برف نیز در تفلیس، وجود دارد.

بنابراین گرجستان مقصدی ایده‌آل برای علاقه مندان به ورزش‌های زمستانی به خصوص اسکی، است. بارش برف در اواخر ماه نوامبر، آغاز می‌شود.

جاهای دیدنی تفلیس

کلیسای Metekhi و تندیس پادشاه واختانگ یکم (Vakhtang I Gorgasali)

جاذبه های گردشگری تفلیس

کلیسای Metekhi و تندیس پادشاه واختانگ یکم (Vakhtang I Gorgasali)

داستان شهر تفلیس با پادشاه واختانگ یکم معروف به واختانگ گرگ سر آغاز می‌شود. او را گرگ سر می‌نامیدند، چون روی کلاه‌خودش سر یک گرگ قرار داشت. او از اواسط قرن پنجم تا اوایل قرن ششم میلادی، پادشاه ایبریا یا گرجستان شرقی بود.

روایت‌های مختلفی در مورد پایه‌گذاری تفلیس توسط این پادشاه عنوان می‌شود. طبق یکی از این روایت‌ها، واختانگ شکارچی قرقاول بود. او یکی از این پرندگان را شکار کرد و عقابش را فرستاد تا پرنده را بیاورد.

زمانی که عقابش باز نگشت، به‌دنبال آن دو رفت. در نهایت به یک چشمه‌ آب گرم رسید و دید که هر دو پرنده در این آب افتاده‌اند.

او تحت‌تاثیر این چشمه‌های آب گرم قرار گرفت و تصمیم گرفت تا اطراف آن‌ها، شهری بنا کند. نام تفلیس (Tbilisi) به‌معنای مکان گرم است. کلیسای Metekhi به‌همراه تندیس واختانگ مشرف به رود متکواری (Mtkvari) قرار گرفته که از میان تفلیس می‌گذرد.

قلعه‌ ناریکالا (Narikala)

این قلعه فاصله‌ کمی تا کلیسای Metekhi دارد. با تله‌کابین می‌توانید خود را به بالای تپه‌ای برسانید که این قلعه بر فراز آن قرار گرفته است.

نام این قلعه به‌معنای قلعه‌ کوچک است. این قلعه برای اولین بار در قرن چهارم ساخته شده و در طول تاریخ بارها ویران و بازسازی شده است. آخرین ویرانی این قلعه در سال ۱۸۲۷ اتقفاق افتاد زمانی که باروت نگهداری شده در این قلعه، منفجر شد.

جاذبه های گردشگری تفلیس

قلعه‌ ناریکالا (Narikala)

 

یادبود کارتلیس ددا (Kartlis Deda)

این یادبود که با نام مادر گرجستان هم شناخته می‌شود، در نزدیکی قلعه و بر فراز تپه‌ای قرار گرفته است. این تندیس، نمادی از شهر تفلیس است و با آلومینیوم ساخته شده است و پوشش سنتی گرجستان را به تن دارد. او یک جام در دست چپ و شمشیری در دست راست دارد.

ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ و به مناسبت ۱۵۰۰ سالگی شهر تفلیس، توسط یک مجسمه‌ساز گرجی به نام الگوجا آماشوکلی انجام شده است. این مجسمه ۲۰ متر طول دارد.

جاذبه های گردشگری تفلیس

یادبود کارتلیس ددا (Kartlis Deda)

پل صلح

پل صلح، یک پل پیاده‌رو روی رود کر است که بخش قدیمی شهر تفلیس را به بخش مدرن آن متصل می‌کند. این پل ۱۵۰ متری به دستور شورای شهر تفلیس برای ایجاد بنایی معاصر به‌منظور ارتباط بخش قدیمی تفلیس با بخش مدرن آن ساخته شد.

افتتاحیه‌ رسمی این پل در تاریخ ۶ می ۲۰۱۰ بود. این پل روی رود کر نمایی منحصر‌به‌فرد از کلیسای متخی، محله‌ ناری‌کالا و مجسمه‌ واختانگ یکم و در طرف دیگر پل باراتاشویلی و کاخ ریاست جمهوری را دارد.

جاذبه های گردشگری تفلیس

پل صلح

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

جاذبه های گردشگری تفلیس

کلیسای جامع تثلیث تفلیس که اهالی آن را سامبا (Sameba) می‌خوانند، بزرگ‌ترین کلیسای جامع در منطقه‌ قفقاز است. این کلیسا از مناطفق مختلف اطراف شهر قابل دیدن است. معماری این کلیسا از معماری سنتی کلیساهای ارتدکس الهام گرفته اما در نوع خود بی‌نظیر است.

ساختمان آن بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی تکمیل شده است و با ظرفیت ۱۵٬۰۰۰ نفر و ارتفاع ۹۷ متر، عنوان‌های بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس در جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع در جهان را به خود اختصاص داده است.

مجموعه کلیسای سامبا شامل بخش‌های مختلفی از جمله بنای اصلی، برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات، کارگاه‌های آموزشی، استراحتگاه و غیره است.

تئاتر Rezo Gabriadze

اولین نمایش این تئاتر، یک تئاتر عروسکی بود که در سال ۱۹۸۱ برگزار شد. این تئاتر را Revaz “Rezo” Gabriadze، هنرمند، نویسنده و کارگردان مشهور، پایه‌گذاری کرده است. البته این نمایش‌های عروسکی برای کودکان نیستند.

این تئاتر را به‌راحتی می‌توانید از طریق برج ساعت زیبای آن شناسایی کنید که در سال ۲۰۱۱ به مناسبت سی‌امین سالگرد شروع به کار تئاتر، به مجموعه اضافه شده است. این برج به زیبایی با کاشی تزیین شده و هر یک ساعت، یک فرشته با چکش، زنگ آن را به صدا در می‌آورد.

جاذبه های گردشگری تفلیس

تئاتر Rezo Gabriadze

کلیسای کاشوتی (Kashveti)

کلیسای کاشوتی یکی دیگر از کلیساهای ارتدکس تفلیس است. این کلیسا بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۰ در مکان یک کلیسای ویران شده، ساخته شده است. نقاشی‌های دیواری این کلیسا اثر نقاش معروف گرجستانی، Lado Gudiashvili، است که در سال ۱۹۴۷ انجام شده است.

از ویژگی آثار او می‌توان به چشمان بادامی و متمایز افراد در نقاشی‌هایش اشاره کرد که به‌نوعی امضا و سبک ویژه برای این نقاش در نظر گرفته می‌شود. این نمونه را می‌توان در نقاشی حضرت مریم و حضرت عیسی مشاهده کرد.

این نقاشی با سایر نقاشی‌هایی که از حضرت عیسی در آغوش مادرش در سایر کلیساهای دنیا دیده‌اید، متفاوت است. این نقاشی‌ها، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کلیسا برای گردشگران هستند.

کلیسا کاشوتی تفلیس | سلام پرواز

کلیسای کاشوتی (Kashveti)

تئاتر و اپرای ملی گرجستان

یکی از ساختمان‌های دیدنی و نمادین تفلیس، تئاتر اپرای ملی گرجستان است. این خانه‌ اپرا اخیرا بعد از یک دوره‌ طولانی مرمت و بازسازی، بازگشایی شده است. این مرمت به‌منظور پاکسازی آثار اشغال شوروی و جنگ داخلی گرجستان انجام گرفته است.

حتی اگر نتوانستید برای تماشای یکی از اجراهای هنری وارد این ساختمان شوید، دیدن معماری زیبای آن هم خالی از لطف نیست. ضمنان در اطراف این بنا هم تندیس‌های دیدنی متعددی ساخته شده است.

 

تئاتر و اپرای ملی گرجستان

موزه‌ اشغال شوروی

موزه‌ اشغال شوروی بخشی از موزه‌ ملی گرجستان است. در این موزه اسناد و آثار هفت دهه اشغال گرجستان توسط شوروی یعنی از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۹۱ نگهداری می‌شود. این اشغال، بخش مهمی از تاریخ گرجستان است.

در این موزه، اشیا، عکس‌ها و اسنادی نگهداری می‌شود که داستان اهالی گرجستان در سال‌های اشغال را بازگو می‌کند. موزه‌های مشابهی با موضوع مشابه در سایر کشورهایی که زمانی تحت سلطه‌ شوروی بودند وجود دارد. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۰۷، رئیس‌جمهوری اوکراین از این موزه دیدن کرد و پیشنهاد داد که موزه‌ مشابهی در اوکراین افتتاح شود.

جاذبه های گردشگری تفلیس

غذاهای تفلیس

کاچاپوری (Khachapuri)

این غذای لذیذ گرجستان، نانی به‌شکل قایق است که با پنیر پر می‌شود. برای پر کردن این نان و تهیه‌ این غذا از پنیری به نام Sulguni استفاده می‌کنند و مواد دیگری مانند تخم‌ مرغ هم به آن اضافه می‌کنند.

این غذا، غذای ملی گرجستان و بر اساس نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۹، ۸۸ درصد اهالی گرجستان، این غذا را به پیتزا ترجیح می‌دهند. مردان و افراد سال‌خورده بیشتر به این غذا علاقه دارند. البته این غذا انواع مختلفی دارد و در نواحی مختلف این کشور، با دستورهای متفاوتی تهیه می‌شود.

غذاهای گرجستان

کاچاپوری (Khachapuri)

چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا

چورچخلا (Churchkhela)

 

یکی از جالب‌ترین شیرینی‌های گرجی که در سفر به تفلیس حتما توجه شما را جلب می‌کند همین چورچخلا است. در بسیاری از فروشگاه‌ها خواهید دید که این شیرینی را جلوی مغازه آویزان کرده‌اند و می‌فروشند. بسیاری از گردشگران آن را با سوسیس اشتباه می‌گیرند. درست کردن این شیرینی به مهارت و صبر زیادی نیاز دارد.

برای تهیه‌ آن، انواع مغزها را نخ می‌کنند و آن‌ها را در عصاره‌ای از انگور فرو می‌برند سپس در جایی آویزان می‌کنند تا خشک شود. چندین بار این کار را انجام می‌دهند تا جایی که مغرها که بیشتر از گردو استفاده می‌کنند کاملا به این عصاره آغشته شوند. شبیه این شیرینی را در بسیاری از شهرهای ایران هم می‌توانید پیدا کنید.

خینکالی (Khinkali)

غذاهای گرجستان

این غذا را می‌توان سوپ دامپلینگ (خمیری که با مواد مختلف پر می‌شود) نامید. در نواحی مختلف قفقاز انواع متفاوتی از این غذا تهیه می‌شود و هر منطقه‌ای فیلینگ متفاوتی برای دامپلینگ‌ها در نظر می‌گیرد. معمولا برای پر کردن آن‌ها از انواع گوشت، پیاز، فلفل، زیره و انواع سبزیجات معطر استفاده می‌کنند. گاهی این دامپلینگ‌ها را با قارچ، پنیر یا سیب‌زمینی پر می‌کنند.

خارچو (Kharcho)

غذاهای گرجستان

خارچو یک سوپ لذیذ گرجستانی است که با موادی مانند گوشت گاو، برنج، پوره‌ آلو، انواع ادویه‌جات، سیر و گشنیز تازه تهیه می‌شود. برای تهیه‌ این سوپ گاهی از گوشت مرغ هم استفاده می‌کنند. این سوپ لذیذ را معمولا با نوعی نان سنتی به نام  Shoti سرو می‌کنند. این نان را با آرد سفید و به‌شکل قایق می‌پزند.

لذت خرید را در مراکز خرید تفلیس تجربه کنید

تفلیس مال  Tbilisi mall

یکی از معروف ترین و مهم ترین مراکز خرید تفلیس ،تفلیس مال است. این مرکز خرید بزرگ نه تنها امروز محیطی دل انگیز و بزرگ برای خرید محسوب می شود بلکه سازه ی معماری آن نیز از سازه های معماری معاصر تفلیس است که در نهایت دقت و زیبایی ساخته شده است. طراحی داخلی تفلیس و استفاده از رنگ آمیزی های مختلف در طبقات زبانزد مسافران است.

تفلیس مال

تفلیس مال  Tbilisi mall

در این مرکز خرید حدود ده ها برند پوشاک، کیف و کفش زنانه و مردانه، بچگانه ، مخصوص نوجوان وجود دارد  و به همین خاطر برای همه ی گروه های سنی مناسب است.

در این مرکز خرید نیز سینما، فودکورت بزرگ، حدود شش کافه بزرگ، هاوسر مارکت و پارکینگ با ظرفیت ۲۷۰۰ خودرو وجود دارد. نه تنها برای خرید به این مرکز می آیند بلکه برای تفریح و دیدن گالری های مختلف نقاشی نیز از اهالی تفلیس همواره انتخاب می شود.

 

 

مرکز خرید ایست پوینت East Point

یکی از مجموعه های تفریحی شهر تفلیس که مرکز خرید مهمی نیز هست مرکز خرید ایست پوینت است. حدود ۱۵۰ فروشگاه وجود دارد که اجناس برند اروپایی را می توانید از آن خرید کنید و اجناس نایک، آدیداس و جین وست و..‌ را به راحتی می توانید از ایست پوینت  تهیه کنید. این مکان یکی از شلوغ ترین مراکز خرید تفلیس نیز هست.

مرکز خرید ایست پوینت تفلیس

مرکز خرید ایست پوینت East Point

 

به خاطر آن که دارای سالن بولینگ، زمین بازی مخصوص کودکان،  چندین سالن بزرگ سینما و مجموعه سینماییIMAx  باعث شده است که از سوی ساکنان تفلیس برای تفریح انتخاب شود. در این مرکزخرید چندین رستوران بزرگ و کافی شاپ های بزرگ است که پس از خرید می توانید در آن استراحت داشته باشید

مرانی مال Merani Mall

از دیگر مراکز خرید تفلیس مرانی مال است و به نسبت تفلیس مال بسیار بزرگ نیست. مرکز خریدی خلوت تر نسبت به مراکز خرید تفلیس  به شمار می رود و اگر هیاهو و جمعیت را دوست ندارید می توانید این مکان را انتخاب کنید. در این مرکز خرید در نمای بیرونی از المان های معماری قدیم تفلیس استفاده شده است.

این مجموعه چهار طبقه است و برند های مطرح دنیا چون  زارا، ماسیمو دوتی، پارفوا، جین وست، و… را می توانید خریداری کنید. کافه ها و رستوران های خوبی دارد که اگر بعد از خرید خسته شدید می توانید در این مکان ها استراحت نمایید.

بهترین راه دسترسی به این مرکز خرید با حمل و نقل عمومی مترو است که می توانید از آن استفاده کنید. این مرکز خرید مانند بسیاری از مراکز خرید از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است.

مرانی مال تفلیس

مرانی مال Merani Mall

مرکز خرید کارواسلا Karvasla 

از مراکز خرید تفلیس که پرطرفدار است می توان کارواسلا را نام برد. این مرکز خرید دارای هشت طبقه است و دارای پارکینگ بزرگ به همراه زمین بازی برای کودکان است که انتخاب مناسبی برای ساکنان تفلیس. محسوب می شود. در این مرکز خرید می توانید کیف ،کفش، پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه به راحتی خریداری کنید .حدود ۷۰۰ فروشگاه متنوع دارد که به راحتی کالای مورد علاقه خود را پیدا می کنید. این مجموعه مانند تمامی مراکز خرید تفلیس دارای رستوران و کافه های بزرگ است.

مرکز خرید کارواسلا تفلیس

مرکز خرید کارواسلا Karvasla

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید